Dag 3 - Montepulciano, Pienza en naar de Fattoria

14 augustus 2019 - Chianciano Terme, Italië

Na het inchecken krijgen we een welkomstdrankje van het hotel met hapjes erbij aangeboden. Het lekkere ijskoude drankje slaan we allemaal snel achterover en daarna blijkt dat er toch iets van likeur in zit... Gelukkig blijven we allemaal rechtop lopen zodat we op tijd bij het restaurant zijn, want ook daar moeten plekken veroverd worden en is snelheid geboden. Het heeft even geduurd maar een eerste plek is eindelijk binnen 💪. We krijgen een tafel voor vijf personen aangewezen en hier zullen we de komende week alle ontbijtjes en diners kunnen nuttigen. Perfect, dat scheelt weer extra aanlooptijd. Onze eerste Italiaanse maaltijd smaakt vervolgens heerlijk. Dat belooft wat voor de komende week!

Na het eten lopen we nog even naar het centrale plein van Chianciano. Daar wordt livemuziek gemaakt door een man. Hij doet erg zijn best maar krijgt geen hond op de dansvloer en wij wagen ons er helaas voor hem ook niet aan. Het hotel ligt op een steile berg dus de terugtocht is goed voor de kuitspiertjes. Onze kamers zijn op de derde etage tegenover elkaar. Als je in dezelfde gang de hoek om gaat, kom je uit op een dakterras met mooi uitzicht over de verlichte stad, het is er trouwens ook lekker koel. De kamers zijn niet super groot maar prima. Uiteindelijk komen we hier alleen om te slapen, douchen of omkleden natuurlijk. Die douche heeft trouwens maar liefst vier standen terwijl hij maar één aan of uit knop heeft. Stand 1 is een lekkere straal water in de door jou gewenste temperatuur. Vervolgens wisselt hij geheel zelfstandig af naar een van de andere drie stralen (de brandstand, de freeze-stand en de pisstraaltjesstand), daar hoef je dus niets extra's voor te doen. Best een kunst om dan tussendoor je haren te wassen 🤔.

De volgende dag worden we om 8 uur aan het ontbijt verwacht, dat wordt dus uitslapen voor ons! Het ontbijt wordt geserveerd in buffetvorm en smaakt heerlijk. Op tafel liggen papiertjes met de hoofdgerechten van vanavond waaruit je een keuze kunt maken (vis, vlees of vegetarisch), een lekker vooruitzicht. Ik denk dat Ian voor de inktvis gaat 🤣🤣🤣.

Om 9 uur rijdt René voor en na een wat chaotische maar nog steeds gezellige roulatie vertrekken we naar onze eerste bestemming van vandaag, Montepulciano. Dit stadje ligt op een berg dus dat is even klimmen met de bus. Dat zorgt gelijk voor mooie weidse uitzichten! Vanaf het parkeerterrein kun je of de lift nemen of een trap met 83 treden. Maar eerst steken we over. Dat wordt echter belemmerd door een Italiaan die het zebrapad een mooie parkeerplaats vindt... René blijft demonstratief voor de auto staan met een vragende blik. Dat in combinatie met de imposante groep oudjes daarachter zorgt ervoor dat de man - zo te zien al vloekend - alsnog ruimte maakt voor ons. Wij kiezen vervolgens uiteraard voor de trap i.p.v. de lift met Ian aan kop. Die loopt zo snel door dat we twee trappen te ver omhoog zijn gelopen! De oudjes - volgzaam als ze (kunnen) zijn - lopen achter hem aan en moeten dus ook na de twee extra trappen rechtsomkeert maken. Voor een aantal is dat trouwens geen overbodige luxe 🤐. In Montepulciano lopen we via een heel steil pad naar het Piazza Granda, uit de track blijkt later dat we 125 meter zijn gestegen! Er zijn veel doorkijkjes voor mooie foto's en daar maken we dan ook dankbaar gebruik van.

Na Montepulciano stappen we weer in de bus om onze weg te vervolgen naar Pienza. Omdat Ian door de roulatie de voorste bank zal overslaan mag hij dat stuk van de meiden voorin zitten. Hij is er blij mee maar valt al na 5 minuten in slaap🙄! Gelukkig wordt hij voor aankomst in Pienza wakker. Als we Pienza binnenrijden, wijst René ons een panoramische wandelroute aan als alternatief om bij het stadje te komen. Het is even een paar honderd meter terug maar wel extra mooi. Wij zijn uiteindelijk met ons vijven de enigen die deze omweg maken. De anderen worden al moe bij de gedachte 🙄 zucht. Wij krijgen i.i.g. geen spijt want met deze route kijk je over de hele vallei uit, schitterend! Als we in het centrum van Pienza uitkomen zijn de magen aardig leeg en wordt het tijd voor een Italiaanse lunch. We strijken neer op een gezellig terras in de schaduw en bestellen allemaal een andere Italiaanse pizza 😋. Daarna hebben we nog een half uurtje om het oude centrum te bekijken dat een aantal idyllische pleintjes heeft met die kenmerkende Italiaanse bedrijvigheid. Enig! We bedanken René voor de goede wandeltip en hij is niet verbaasd te horen dat we de enigen waren omdat de meeste mensen bij het horen van het woord 'lopen' al moe worden 🤣.

Onze laatste bestemming is een fattoria waar schapenkaas gemaakt wordt, o.a. Pecorino! Giuseppe legt ons het hele proces uit en daarna worden we naar een ruimte geleid waar allerlei soorten zelfgemaakte kazen geproefd kunnen worden. Ook wijn van een andere buurboer en salami van een derde buurboer mogen geproefd worden. Erg gezellig en lekker! De schapen zelf staan met dit warme weer binnen dus die zien we helaas niet. Een oude beagle komt wel aangelopen om zich te laten aaien, die is bij Lisa en Imke in goede handen 😊.

Als we rond 16.30 uur wegrijden roept Giuseppe de bus nog in dat als we niet voor 17 uur weg zijn, we meedoen met melken 😉. Maar het komt helaas niet zover. Ian heeft ondertussen voor elkaar gekregen dat hij het ritje naar het hotel voorin naast de chauffeur mag zitten. Een feestje met de haarspeldbochten! En bij terugkomst blijkt er nog genoeg tijd te zijn om even af te koelen in het zwembad. En afkoelen is het zeker 😱 maar we zijn geen watjes dus hoppekee erin. Morgen vertrekken we om 8 uur richting Florence, super!

1. Roberto:
    14 augustus 2019
    Wat een heerlijk verslag. Met tegelijk wel een groot nadeel. De reisverhalen op tv vind ik steeds saaier!
  2. Eric:
    14 augustus 2019
    Leuk verslag weer! En nog uitslapen ook! Als jullie dat maar niet de hele tijd hebben, hou je geen vakantie meer over 🤣🤣🤣
    En wat een herrlijke pizza's!
  3. Simone:
    14 augustus 2019
    Klinkt als een heerlijke dag met heel lekker weer en zalig eten. Die wandeling klinkt ook erg leuk!
  4. Maaike:
    14 augustus 2019
    Nee precies Eric, gelukkig gaan we morgen al vroeg op pad!
  5. Monique:
    14 augustus 2019
    Ik proef de Italiaanse sfeer! Toch handig zo'n zelfstandigwerkende douchekop maar niet heus. Zijn jullie er al achter hoe lang stand 1 duurt?
  6. Gilbert:
    14 augustus 2019
    We zitten hier terwijl we wachten om te boarden te genieten van je verhaal, we wanen ons alweer in Toscane waar we vorig jaar ook zo hebben genoten! Heerlijk!!!
  7. Robin Blok:
    14 augustus 2019
    Leuk weer om te lezen! In Florence Haag ik destijds een goedkoop restaurant gevonden bleek uit de kaart bij de ingang. Daar stonden alleen de drank prijzen niet bij. Geloof een cola € 11,00 kostte. Dus let daar even op met een pizza eten 😃
  8. Maaike:
    14 augustus 2019
    OMG Robin, bedankt voor de tip! Zoiets hadden wij vorig jaar in Parijs, verraderlijk idd!
  9. Astrid:
    15 augustus 2019
    Hoi Eecht Kei Leuk om het zo bij te houden lijkt wel of je hetzelf mee beleeft engroetjes Jaap en Imke en Lisa een dikke knuffel van onze Tjep waar het best goed mee gaat hier in het renachig Alphen en maar 18 graden brrrr dan is het bij jullie beter geniet er dus maar van en nogmaals gegroet!!!
  10. Sylvia:
    15 augustus 2019
    Wat een enerverende reis. Tot dusver ben ik nog geen circuit training van jullie tegengekomen 🤔 Maar met zwemmen en lange trappen maken jullie een hoop goed. 😉 Naast iedere glas wijn een glas water en niet te veel witbrood dan zal de schade beperkt blijven. Groetjes jullie trainer. 🤗
  11. Maaike:
    16 augustus 2019
    Wat leuk dat je meeleest! De afgelopen dagen waren helaas te vol om er nog een workout naast te doen maar we lopen idd iedere dag heel veel trappen, we zwemmen en we lopen veel dus spierpijn hebben we gewoon 🤣🤣🤣. Zondag is een 'vrije dag' dus dan maken we sowieso een circuit!