Dag 8 - Siena

19 augustus 2019 - Chianciano Terme, Italië

Gisterochtend hoefden we geen hoofdgerecht voor die avond te kiezen want we krijgen een zogenaamd Toscaans diner. We starten met een, ja wat is het eigenlijk? Het smaakt in ieder geval goed. Daarna een Minestrone/groentesoep, heerlijk. Vervolgens een enorm bord pasta met kaassaus 😋. Eigenlijk ploffen we nu al maar dan wordt er met veel tam tam een heel gebraden varken binnengereden 😱. Echt iets voor Eric zo'n enorme lap vlees! En het smaakt in ieder geval ook heerlijk.

Vandaag gaan we weer om 7 uur aan tafel voor het ontbijt want om 8 uur vertrekken we richting Siena! We rijden een mooie route door het Toscaanse landschap en René vertelt onderweg over de schilderachtige plaatsjes die we tegenkomen. Rond 10 uur maken we nog een korte sanitaire stopen pikken we de gids van vandaag op (Anna?). Hm ik hoor iemand zeggen dat er een wesp in de bus is!!! Nog geen seconde later zit hij naast mij bah. Gelukkig biedt de dikke handleiding van de Canon uitkomst. Met een ferme klap helpt Frank hem naar de andere wereld, die gaat niet mee naar Siena!
Na 10 minuten rijden komen we op onze start- en stopplek van vandaag. De gids van vandaag heeft een grote bloem bij zich die ze in de lucht steekt zodat we kunnen zien waar ze is. Als wij de kastjes inschakelen blijkt ze al te praten. Ze vraagt aan Imke of ze haar verhaal over de bloem wel heeft gehoord, waarop Imke zegt, maar dat is toch een nepbloem?! 🤣🤣🤣. Zo de toon is gezet. De gids is not amused. Wij wel hahaha. We lopen in (zeer) rustig tempo weg bij de bus. De gids heeft veel aandacht voor de natuur, dat bleek al uit die bloem. Ik zal niet zeggen dat we bij iedere plant en boom stopten maar verdomd het scheelt niet veel. En mooi hoor die natuur maar we komen natuurlijk voor iets anders. Bewaar de info over mooie sjaals van bekende schilders bij het stalletje ook maar voor een ander soort gezelschap. Na een eeuwig durende wandeling komen we aan bij de San Domenico. Van buiten lijkt het een mooie kerk. Binnen mogen geen foto's gemaakt worden. Ik heb hier in dit geval geen problemen mee. Oke, voor de vorm eentje dan 😊. Een oudje staat pontificaal de kapel te fotograferen, die wordt gelijk door een bewaker aangesproken... Als alle schilderijen besproken zijn 🙄 gaan we naar buiten en komen we bij een mooi uitzichtpunt op de stad. Mooi, nu begint het echte werk! Daarna lopen we langzaam omhoog het centrum in. We staan stil bij diverse punten 'deze pizzabakker komt uit Napels', 'de ingang van een bibliotheek' (helaas geen mooie ingang,). Als vervolgens de mooie vloer van een kapsalon wordt geprezen en het kennelijk tijd wordt voor een koffiepauze ben ik er wel klaar mee. Ik wil naar dat gave plein! Ik check bij de anderen wat zij ervan vinden om zonder gids deze stad te verkennen; ik hoef niemand over te halen. Ian blijkt sowieso zijn geluidskastje al een half uur geleden uitgezet te hebben om de gids niet meer te horen 🤭. Tja het is misschien niet aardig maar dit vinden we zonde van onze tijd hier, sorry. En ik ga ook niet als ik net in die gave stad ben eerst een half uur koffiedrinken doei. De groep blijkt al een stuk kleiner geworden te zijn gedurende de tocht maar ik vind wel dat we ons netjes moeten afmelden. Als ik vlak voor haar sta, moet ik wel twee keer zeggen 'mevrouw wij gaan ons eigen plan trekken' maar het lijkt wel alsof het niet binnen komt 🤔. Tja so be it, wij zijn weg.

In no time staan we daarna op het Piazza del Campo, echt heel erg mooi! Afgelopen vrijdag was daar de Paleo nog maar alles is zo netjes, yit niets blijkt dat hier paardenraces zijn gehouden. Ik wist dat het plein schelpvormig was maar had mij niet gerealiseerd dat het plein heel erg afloopt. Echt heel apart. Leuk om het plein vanaf verschillende punten te fotograferen 🤗🤗🤗. Dan willen we een kijkje nemen bij de Duomo van Siena die boven alle stadsgezichten uitsteekt. Als we weer in de hoofdstraat achter het Piazza del Campo staan, valt ons oog op een Gelateria. Nou een ijsje gaat er wel in op deze ruim 30+ dag. We nemen allemaal ėėn bolletje Nou ja bolletje 🤔 het heeft meer het formaat van een flinke grapefruit 😱. We hebben allemaal een andere smaak genomen en niemand heeft spijt van zijn smaak. Heerlijk hoor. Als de enorme ijsjes op zijn, vervolgen we onze weg naar de Duomo, sinds vandaag schijnt de vloer erin weer zichtbaar te zijn. De rij om de Duomo in te gaan is kort, je mag er geen foto's maken maar ik wil er eigenlijk wel heel graag in. Alleen blijkt dan waarom er over het hele plein een megalange rij staat... 🤔, de ticketverkoop is in een andere hoek van het plein. Helaas, zonde van de tijd om nu in de rij te staan. Volgende keer alvast de kaartjes kopen van tevoren. De buitenkant is in ieder geval ook heel mooi!

Na de Duomo komen we nog een keer op het Piazza del Campo (geen straf!) om het Palazzo Publico te vinden. Dat blijkt beneden in het torengebouw te zijn. Op het plein blijkt ook nog een fontein te zijn en daar kunnen we gelijk de flesjes bijvullen bij een waterkraan en nog wat muntjes in gooien. You never know 😉. Omdat we om 15.15 uur weer op de busparkeerplaats moeten zijn, gaan we hier ook wat eten. We vinden een heerlijk terras in de schaduw. De heren kiezen voor een spaghetti bolognese en de dames voor een vitello tonnato. Heerlijk 🤗 en ik moet zeggen dat mijn eigen vitello deze bijna evenaart. Dus dat is een compliment voor mijzelf! Na de heerlijke lunch lopen we langzaam richting de bus. We maken nog even een paar mooie uitzichtfoto's en nemen dan helaas afscheid.

In het hotel gaan de meiden en de mannen voor de laatste keer zwemmen en pak ik de koffers en rugzakken in. Het lijkt te passen gelukkig!

Morgen is het laatste ontbijt om 6.45 uur dus dat wordt vroeg op en dan moeten we helaas afscheid nemen van Italië 😥 maar wel met heel veel mooie herinneringen en foto's!

1. Roberto:
    19 augustus 2019
    Wat een heerlijk verslag weer! Ik word steeds nieuwsgieriger naar de teksten die je op je werk schrijft, want volgens mij kun je niet anders dan met veel humor schrijven wat je ziet, denkt en wilt!
  2. Simone:
    19 augustus 2019
    Goed dat jullie je eigen plan hebben getrokken. Wat een mooie plaats zeg! Super!
    En wat leuk dat diner gisteravond!
    Jammer dat het zo snel gaat. Alvast een goede start van de terugreis.
  3. Annelies:
    19 augustus 2019
    Terecht dat jullie je eigen weg zijn gegaan. Zeker de laatste dag: extra genieten. Wat gaat het snel dat jullie nu al weer richting huis moeten. Geniet van de laatste avond en goede reis naar huis.
  4. Monique:
    19 augustus 2019
    Geweldig he Siena. Wat jammer dat jullie de vloer van de Diomo nu niet hebben gezien want die is ook mooi. Maar misschien een volgende keer.
  5. Susan:
    19 augustus 2019
    Geen goede gids dus deze dag maar jullie hebben toch alles gevonden wat jullie wilden zien:) En weer Italiaans ijs, heerlijk. Goede reis terug laat team zitplaats maar vroeg naar de bus gaan! Groetjes
  6. Astrid:
    19 augustus 2019
    Wederom een geweldig verslag!
    Geniet van jullie laatste avond in het ☀️Italië !
  7. Bianca:
    19 augustus 2019
    Bedankt voor alle leuke verslagen! Goeie reis terug!
  8. Eric:
    19 augustus 2019
    Hoppakee, opbokken met een prutsgids! En dat plein ziet er zeker gaaf uit, met die ijswinkel erbij :p Moeten wij zeker ook een keer naartoe :D
  9. Rob en Gerda:
    19 augustus 2019
    Nou dat was weer 'n heerlijke dag! Jammer dat het voorbij is! Maar ook de reisdagen zijn meestal ook leuk he! 'N hele goede terugreis gewenst voor jullie vijven! Xxx Gerda
  10. Robin Blok:
    20 augustus 2019
    Jammer dat het voor bij is. Ook voor ons hier omdat we nu de verslagen moeten missen.
    De rode draad in het totale verhaal was in ieder geval ijs! :-)

Goede terugreis!