Dag 5 - Rome

16 augustus 2019 - Chianciano Terme, Italië

Gisteravond hebben we weer heerlijk gegeten. Vooraf een vermicellisoep, dan gnocchi (wel vrij pittig dus niets voor Eric🤣), dan wachten we lang op het in Chiantiwijn gestoofde rundvlees maar het is het wachten waard! ('jammer', Ian lust het ook 🤣🤣🤣). We maken nog een rondje langs het saladebuffet. Voor zover daar nog iets van over is trouwens nadat een troep Amerikanen/hongere wolven voorbij is gekomen, de schalen zelf zijn nog net niet aangevreten. Echt beschamend! Dat je al aan een buffet begint terwijl nog niet eens alles is neergezet 😱 en je het personeel dus gewoon in de weg staat. How dare you? Heb je nou wekenlang geen droge korst brood te eten gehad dan snap ik het nog als je direct op je prooi afgaat maar deze kudde zag er eerder zwaar over- dan ondervoed uit. Ongelooflijk.
We sluiten trouwens af met Cantuccini en een soort brandewijn om ze in te dopen. Dat smaakt goed, dan ligt dat bed vast ook minder hard 🤣. En vroeg slapen moeten we want morgenochtend zit de 6 in de klok als we opstaan.

Na weer een stevig ontbijt vertrekken we nog voor 8 uur met de bus naar Rome. Maar niet nadat we met de trap (acht stuks omhoog) gewonnen hebben van de mannen die met de lift naar boven gaan 🙄. Je moet nog best snel doorrennen om op iedere verdieping nog even snel op het liftknopje te drukken om de lift te vertragen. Deze wedstrijd voeren we trouwens twee keer per dag uit dus dat is i.i.g. goed om de conditie bij te houden 💪. Maar ook in de pauze vlak voor Rome doen de dames nog even de sportchallenge.

Tegen 10 uur halen we Monique de gids van vandaag op en we starten met een stadsrondrit door het centrum. De Sint Pieter is al snel in beeld. Omdat René weet dat wij tickets voor het Coloseum geboekt hebben laat hij ons vast als we daar in de buurt zijn uitstappen, dat scheelt een pittige wandeling. Onze starttijd is nog niet aangevangen maar mss laat de beveiliging ons er al in. Helaas, daar trappen ze niet in. Daarom nemen we eerst een kijkje bij het Forum Romanum, maar al te ver gaan we niet anders zijn we niet op tijd terug. Gelukkig zijn er genoeg plekken voor mooie foto's. Het lijkt trouwens wel een stuk warmer dan gisteren, of er is minder bewolking. We mogen uiteindelijk 10 minuten eerder naar binnen (maar ook geen minuut eerder he!). Maar dan lopen we wel met gemak langs de tientallen meters lange rijen waar de mensen staan die niet van tevoren een kaartje hadden gekocht, ongelooflijk! Vervolgens moeten we eerst door de beveiliging. Ik sta helemaal achter deze checks, er zijn nl. helaas genoeg malloten die met kwaad in de zin naar binnen zouden willen. Maar het gros van de bezoekers heeft een aardig bedrag voor hun kaartje betaald en komt hier alleen maar om iets moois te zien. Dan mag je daar best vriendelijk tegen doen, dat kost nl. helemaal niets! Als we de beveiliging door zijn (en de broeken weer zijn aangesnoerd met de teruggevorderde riemen 🙄), kunnen we binnen een kijkje nemen en dat is toch wel weer indrukwekkend hoor! Het is niet te geloven dat dit al bijna tweeduizend jaar oud is en het nog in zo'n goede staat is. Bouwen konden ze wel die Romeinen, van betonrot, instortende bubble-deckvloeren of bouwvertragingen had nog niemand gehoord! Het vinden van de uitgang van het Colosseum is nog wel even een uitdaging (goed voor de stappen) maar na een paar rondjes komen we er toch uit gelukkig want we willen nu wel wat anders zien. Buitengekomen is het alleen nog even zoeken om de juiste richting te bepalen, ik verbaas mij er iedere keer weer over hoe groot Rome is. Na een paar straten hebben we het idee dat Google maps het spoor ook bijster is, we proberen een andere telefoon die het beter lijkt te doen maar na een stuk gelopen te hebben zien we weer het Colosseum 🤔, dat kan dus niet goed zijn. Google maps zegt rechts en Lisa's richtingsgevoel zegt links. We nemen geen risico, dus dat wordt Lisa's richtingsgevoel, dat heeft ons al eerder uit Pompeï geloodst nl.! Uiteindelijk lukt het met Google Maps, Lisa's richtingsgevoel en de oude vertrouwde papieren kaart om in de goede richting te komen, de heren volgen lijdzaam 🤣🤣🤣, die kunnen niet alleen naar Rome, totaal onverantwoord! Met de drie dames aan kop komen we in steeds bekender gebied. Eerst langs het Vittoriano (het blijft een raar gebouw) en dan zien we zelfs een bordje San Pietro en vervolgens ook nog een bordje met Piaza Navona. Dat plein moeten we natuurlijk even aan Imke laten zien! Daarna is het al ruim na 14 uur en we willen nog snel wat eten en een sanitaire stop maken. Omdat we geen tijd willen verliezen gaan we maar naar de Mc. Het is er druk maar in no time staat er eten op tafel, bezoek aan de (overigens smerige) toiletten is bij de mannen zo gepiept maar duurt bij ons wat langer. Maar goed, been there, done that ✅. Daarna vertrekken we snel weer maar blijken de mannen ieder hun waterflessen kwijt te zijn ('You had ONE job!' 🤣🤣🤣). Maar goed, er zijn ergere dingen om kwijt te raken in Rome dus we stappen - nu dus zonder water - weer stevig door. We durven niet af te buigen naar de Trevi fontein omdat we niet willen riskeren te laat bij de bus aan te komen maar we staan onverwachts wel op het plein bij het Pantheon! Dat blijft toch een schitterend gebouw. Via een idyllisch straatje lopen we richting San Pietro en dan komen we bij Castel Sant Angelo! Daar worden de straatverkopers steeds agressiever, echt vervelend en opletten geblazen maar na enige moeite hebben we nog steeds allemaal onze eigen spullen (en niet die troep van hun bij ons). We komen mooi op tijd bij San Pietro voor wat foto's en dan komt René ons ophalen. We hebben zo'n 13 km gelopen, toch wel aardig wat gezien en voor de rest komen we graag weer een keer terug. Rome heeft gewoon teveel moois!

Trouwens, ik vergeet steeds te zeggen dat de foto's door ons allemaal gemaakt worden!

1. Roberto:
    16 augustus 2019
    Heerlijk verslag. Ook wij voelden ons weer even terug in die mooie stad.
  2. Simone:
    16 augustus 2019
    Super wat een topdag weer met een strakke planning. Goed dat het zo mooi aansloot allemaal. En wat hebben jullie veel gelopen en gezien.
  3. Astrid:
    16 augustus 2019
    Weer een geweldig verslag! Geweldig wat je met een strakke planning allemaal kunt zien. Fijne avond en met de beentjes omhoog na al die stappen🤗
  4. Monique:
    16 augustus 2019
    Je verslag was alsof ik zelf weer even in Rome was. Het blijft toch een.prachtige stad hè!
  5. Susan:
    16 augustus 2019
    13 km!!!!! Respect! Dat loop ik in een hele vakantie nog niet:-) En goed dat jullie alles zo goed inpassen zoals het Forum Romanum even snel voor het Colosseum dat is een prima indeling van een dag! Geef die mannen niets waardevols om op te passen want 2!!! waterflessen gelijk weg, schandelijk!
  6. Annelies:
    17 augustus 2019
    lekker bezig hoor. En klinkt ook super gezellig en vooral sportief.
  7. Bianca:
    17 augustus 2019
    Goh, wat een mooie dag, zeg!
  8. Robin Blok:
    20 augustus 2019
    Leuk allemaal weer. Hou ik ook van zo vakantie houden. Veel doen en zien.