Dag 2 - van Haguenau naar Genua (Italië)

21 augustus 2018 - Genua, Italië

Ons eerste overnachtingshotel doet prima aan. Om 18.15 uur start het diner (dus 18 uur richting restaurant want als het om eten gaat, moet je van goede huize komen om de eerste te zijn in dit soort groepen; we behalen nog net een top tien plek). Het driegangen menu wordt in rap tempo geserveerd en Ian kan bij de serveerster niet meer stuk na zijn 'this looks very good' (over het eten dan he). Voor Franse begrippen prima eten in ieder geval.

Na een - voor de meeste personen redelijke nacht - zitten we om 7 uur aan het ontbijt (starttijd was gepland voor 7.15 uur dus...). Een overnachtingstas voor op de boot leveren we apart in want op de boot kunnen we geen koffers pakken. Tijdens de bootreis wordt aangeraden geen internet te gebruiken omdat dat niet onder het EU tarief valt, dat wordt afzien voor bepaalde mensen! (ik heb mijn serie gelukkig al van Netflix gedownload 🤗).

Onze eerste stop is in Basel en daarna gaat het richting Luzern naar Milaan en Genua. We pakken de Gotthardpas in plaats van de tunnel en dat levert mooie plaatjes op (en haarspeldbochten 🤔). Op ongeveer de helft is een uitzichtpunt met een tentje waar bratwursten en hotdogs verkocht worden. Dus ja, daar doen we graag aan mee! Eerst staan we buiten al in de rij als blijkt dat je eerst binnen moet bestellen en afrekenen... daar wordt de bestelling op een rood notitieblaadje geschreven. Vervolgens wordt de bestelling per walkie talkie doorgegeven aan de kok die vijf meter verderop staat bij een roostertje van 20 bij 40 cm... De man is ondanks de rij totaal relaxed. Wij niet, want de worsten zijn nog niet gaar terwijl binnen een kwartier de bus vertrekt... Vijf minuten voor tijd stouwen we snel de hete worsten naar binnen en haasten we ons naar de bus. Maar het was het wachten waard!

Na twee uurtjes zijn we in Italië waar het 35 graden is! En waar een paar smerige wc's hun opwachting maken 🤢... je vraagt je af wat sommige mensen in godsnaam uitvoeren op die 1 bij 1 meter. Niet te geloven.
Als we weer in de bus zitten komt er een plastic zak langs om alle id's in te doen waarmee Jeroen ons straks kan inchecken op de boot. (Later blijkt dat een van de oudjes daar zijn NS-kaart in had gestopt... maar het is met bloed, zweet en tranen gelukt om hem in te checken...!) Verder komt er een lijst langs waarmee je je kunt inschrijven voor allerlei extra excursies voor de komende week.

Rond 17.30 uur rijden we Genua binnen. Voordat we bij de haven komen, rijden we langs de ingestorte brug. Een enorm gapend gat in het midden van de brug met daaronder een berg brokstukken. Een vreselijk idee dat mensen hier vorige week nietsvermoedend op reden en het vanzelfsprekend leek dat ze even later aan de andere kant van de brug zouden zijn. We vinden het niet gepast om hier foto's van te maken. Helaas denken sommige medereizigers daar anders over.
We rijden door naar de haven en krijgen daar twee uur de tijd om iets te eten, op de boot zal het nl. een stuk duurder zijn.

De boot vanuit Genua vaart om 21 uur af. Het is een enorm ding! Aan boord schijnen een zwembad, diverse winkeltjes en restaurants te zijn. En dan zullen we morgen rond 17 uur aankomen in Palermo op Sicilië. Als we geen ijsberg tegenkomen natuurlijk...

1. Simone:
    21 augustus 2018
    Toch wel een aparte ervaring hè op stap met zoveel mensen die je aan het begin van de reis totaal niet kent.
    Gaaf die uitzichten onderweg.
  2. Bianca:
    21 augustus 2018
    Wederom een leuk verslag!
  3. Eric:
    21 augustus 2018
    OMG! En dan hebben wij ook net geboekt, aaah!!! Maar die Gotthardtpass is mooi hè. Wil ik nog een keer met de motor doen :P
  4. Rob en Gerda:
    22 augustus 2018
    Wat een bijzonder leuk geschreven reisverslag. Als jullie terug zijn, en het vakantieverslag compleet, zullen de uitgevers vechten om het te mogen uitgeven!
    Ja, een verzameling mensen kan toch vrij goed voorspelbaar zijn. Tijdens voedertijd, maar ook als het om ethische kwesties gaat. Lijkt mij wel heel vreemd om de restanten te zien van die ingestorte brug. Daar hield voor ruim veertig mensen het leven plotseling op. En als je je dan realiseert dat dat voor een veelvoud een zwaar verlies betekent, kun je toch moeilijk denken aan plaatjes schieten.
    Onze 'goede vaartwens' lezen jullie pas als jullie weer aan land zijn, maar die is er niet minder om.
    Heel veel liefs van Gerda en Robbie
  5. Susan:
    22 augustus 2018
    Prachtige uitzichten, lekker eten, braadworst, niet zelf hoeven rijden/varen, even geen internet, dan is het toch echt vakantie! Heerlijk!
    Heel veel plezier en liefs van
    Susan
  6. Monique:
    22 augustus 2018
    Leuk om de plekken te zien waar wij vorige week ook gereden hebben.
  7. Neda:
    23 augustus 2018
    Waar poepen die honden die op de boot mee gaan? Is er ergens een stukje grasveld op de boot?
  8. Gilbert:
    24 augustus 2018
    Ja idd grappig om te zien dat jullie ook op sommige punten komen waar wij ook zijn geweest! Maar die bratwurst hebben we helaas overgeslagen..