Dag 7 - Savoka, Forza d'Agro (Godfather tour)

26 augustus 2018 - Letojanni, Italië

We genieten weer van een uitgebreid diner (ik koos voor risotto 😋). Helaas komt vlak ervoor een grote groep (irritante) Amerikanen aan. Meteen een mega rij bij het saladebuffet. Een troela loopt wel tien keer uit en in de rij omdat iemand haar gereserveerde plek aan tafel probeert in te pikken (ze hield hem bezet met een broodje op 'haar' bord, maar een ander at dat gewoon op 🤣🤣🤣). En maar volladen die borden terwijl één item per persoon toch normaal is als er zo'n lange rij mensen achter je staat. Bloedirritant.

Dan het ontbijt. Een van de Americans laadt haar bord vol met de laatste vleeswaren. Op mijn harde 'serious?!' reageert ze niet.

Ik heb trouwens in deze douche ook haren gewassen. Dat kan alleen in een lage squat positie anders kom je boven de douche uit. Goede workout💪. Maar volgens mijn sporthorloge heb ik gisteren 50 trappen gelopen dus aan beweging geen gebrek! Maar dat terzijde.

De volgende dag is er in de ochtend een excursie en in de middag vrije tijd gepland. De kinderen blijven in het hotel en Frank en ik gaan mee op excursie. (Op weg naar beneden komen we onze naaste buren tegen, zij gaan met de lift naar beneden: dat wordt dus een sprintje op de trap om als eerste beneden te zijn. Achteraf gezien hadden we beter niet kunnen sprinten want nu zagen ze niet eens dat wij eerder beneden waren...). Hiervoor reizen we met een kleinere bus omdat we erg hoog moeten en de wegen daar smal zijn. Antonio is onze buschauffeur en het rijwerk is soms echt millimeterwerk. Vooral als we een bocht naar rechts moeten maken en iemand zijn (suffe maar grote) Dacia gewoon midden op de weg geparkeerd heeft. Antonio toetert een aantal keren heel luid om de chauffeur naar zijn auto te krijgen, zonder succes. Het naastgelegen café loopt uit en het overige verkeer loopt intussen ook vast. Uiteindelijk waagt Antonio het erop, en op aanwijzingen van de cafébaas manouvreren we de hoek om. Een applaus in de bus volgt.

Alida is onze Nederlandse gids vandaag. Een gezellig mens dat leuk kan vertellen. We gaan eerst naar Savoka, een plaatsje waar delen uit the Godfather 1 zijn opgenomen (in de film noemen ze het trouwens Corleone). Eerlijk gezegd heb ik deze film (uit 1972 😱) volgens mij nog nooit gezien dus ik heb hem nu toch maar even in mijn Netflix lijst gezet.

Het dorp lijkt uitgestorven. Op een hoek schijn je lekkere koekjes te kunnen kopen maar ook daar ziet het er nogal verlaten uit. Waarschijnlijk heeft de koekenbakker een intensieve avond gehad dat hij nog op één oor ligt... dag koek 🙄.

We lopen een steile helling omhoog naar een kerk die bovenop een rots gebouwd is, vernoemd naar Santa Lucia. Haar ogen zijn uitgestoken omdat ze gelovig was. Tja, in alle tijdperken zijn verknipte geesten. In de kerk is een beeld van haar, wel vreemd dat hier de ogen wel in zitten 🤔. Hoe mooi de kerk van buiten is, zo lelijk vind ik de binnenkant. Ik verspil er geen foto's aan. Maar wat wel heel leuk is, is dat de man die de toegangskaartjes voor deze kerk verkoopt een goede zanger blijkt te zijn. Hij moet wel even moed verzamelen maar dan zingt hij Santa Lucia en vervolgens Ave Maria voor ons. Het klinkt schitterend, stukken mooier dan dat hele interieur bij elkaar trouwens.
Buiten zijn hier ook scenes uit de film opgenomen. En er is ook nog een klooster van de orde van de capucijners. Ik lust best capucijners maar deze capucijners waren wel apart, overleden mensen werden hier opgezet! Ze weten nog niet precies waarom ze dat deden (gewoon gestoord denk ik) Je kunt ze gratis bekijken in de catacomben. Nou doe mij maar een cappu.

Op het pleintje is Bar Vitello te vinden waar ook veel scenes zijn opgenomen. Tot een paar jaar geleden was Senora Maria de eigenaresse. Zij had destijds de acteurs bij haar te logeren en heeft al die jaren het café onveranderd gelaten. Binnen klinkt muziek van de film en hangen foto's van scenes uit de film. We schieten wat plaatjes en drinken een cappucino bij het tentje ernaast dat een heerlijk schaduwrijk terras heeft.

Vervolgens brengen we nog een bezoek aan Forza d'Agro, zeer hoog gelegen. Ook hier is een kerk. De toegangspoort is mooi...

Ondertussen hebben de kinderen op het strand dat bij het hotel hoort alvast strandbedjes en parasols geregeld. Nadat we enorme lunchbroodjes hebben ingeslagen bij de plaatselijke bakker installeren we ons op het strand. Het zeewater is heerlijk om in te zwemmen. Ook dit was weer een geslaagde dag!

1. Robin Blok:
    26 augustus 2018
    Ik verwacht nog wel een foodfight met de Amerikanen. Zorg dat er gefilmd wordt! Fijn dat jullie hier ook lekker in zee kunnen.
  2. Rob en Gerda:
    26 augustus 2018
    Ziet er heerlijk en ontspannen uit. En je verslag onderschrijft dat! We genieten van elk verhaal!
  3. Simone:
    26 augustus 2018
    Altijd jammer, als andere mensen totaal geen rekening houden met de rest.
    Geweldig dat Lisa en Ian alvast bedjes en een parasol hadden geregeld. Dat is nog eens lekker terugkomen!
  4. Susan:
    27 augustus 2018
    Daarom vind ik met een cruise bediening aan tafel altijd zo fijn, het zelfbedieningsrestaurant is ook altijd zo'n ergernis. Maar die laatste foto maakt veel goed, mmmmm Tiramisu! Opgezette mensen? Misschien heeeele aparte om te bewaren voor het nageslacht? Ging er niemand kijken? Veel plezier verder en genieten jullie maar net zo van de volgende dagen als ik van het verslag:))