Dag 8 - Syracuse en boottocht...

27 augustus 2018 - Misterbianco, Italië

Het eerste dat opvalt is de berg koffers die op de gang in de weg staan. Goed nieuws, de Americans gaan vertrekken, dat scheelt weer gedoe bij het buffet vanavond (vooralsnog geen food fight Robin...) maar wie weet wat we ervoor terugkrijgen, het kan nog alle kanten op! 💪.

Om 9.15 uur moeten we weer verzamelen op de busparkeerplaats en dan is het anderhalf uur rijden naar Syracuse. De temperatuur loopt al snel op, bij aankomst al 29 graden! We doen onze oortjes in en volgen Laura, onze gids voor vandaag. Laura is getrouwd met een Siciliaan maar haar moeder is in Amsterdam geboren! Daar is overigens niks van te zien of te horen. We lopen het centrum in. Daar zijn twee bruggen die naar het schiereiland Ortiga gaan. Midden in de stad zijn de overblijfselen van de allereerste Griekse tempel van 600 voor Christus! Die zijn dus nog eens honderd jaar ouder dan de tempels in Agrigento. Daarna lopen we richting de cathedraal van Santa Lucia (die van die ogen, nou ja die van geen ogen meer...). De zijstraat van de cathedraal is al schitterend. In de zijmuren zie je Griekse zuilen, deze zijn gewoon verwerkt in dit bouwwerk, erg bijzonder. Als we de hoek om komen, staan we op een schitterend plein. Ok we staan in de bloedhitte maar who cares als je dit ziet! We vervolgen onze route door de stad en komen uiteindelijk bij de haven uit waar Jeroen ons al opwacht. We hebben ons opgegeven voor de boottocht met lunch, nu afwachten wat voor boot het is... Het blijkt wel een flinke boot te zijn gelukkig dus ik stap zelf ook in. In de boot zijn lange tafels en banken. Als we gaan varen worden er twee plateaus, die onder het plafond hangen, naar beneden getakeld. En deze plateaus staan vol met heerlijke koude tapas🤗. Ondertussen wordt rond gegaan met water, rode en witte wijn. Moeten wij ons tot in de extremen legitimeren in Nederland voor alcohol, hier is dat volstrekt anders want voor we het weten heeft Ian alweer een glas rode wijn voor zich staan! Helaas moesten wij dat nu opdrinken...

Na de boottocht meren we weer aan bij het centrum en hebben we nog ruim een uur vrije tijd. We lopen dus snel terug naar de cathedraal zodat we daar nog naar binnen kunnen. Gelukkig heb ik nu wel wat sjaals mee zodat ik volgens Frank als 'kamper' naar binnen kan 🙄. In één vertrek mag schijnbaar niet gefotografeerd worden. Net nu het plafond daar wel mooi is. 🤔. Als er ook iemand met een mobieltje fotografeert mag ik ook toch? Hij begon.

Om 15.15 uur verzamelen we weer bij de bus en voordat we weer naar het hotel terugrijden wil Jeroen ons nog de 'nieuwe kerk' de 'traan van Madonna' laten zien. Dit beeld in de kerk zou tranen hebben gelaten. Tja. Het is in ieder geval een mooi gebouw om te fotograferen met de fisheye lens.

Onderweg naar het hotel vertelt Jeroen alvast hoe de dag van morgen gaat verlopen. Vannacht is nl. onze laatste nacht in dit hotel. Morgenavond zitten we weer op de boot maar eerst bezoeken we nog Cefalu en Palermo.

Onderweg gaan de flessen Limonchello weer open en verzorgt ons inmiddels befaamde horeca duo weer een rondje. Ook Ian krijgt weer stiekem een bodempje. Die wordt zo nog eens alcoholist.

1. Robin Blok:
    27 augustus 2018
    Het ziet er allemaal weer heel mooi uit! Was er hier ook nog een verband met de Godfather? Jammer dat er nu waarschijnlijk geen foodfight komt ;-)
  2. Simone:
    27 augustus 2018
    Wauw wat schitterend allemaal! En goed dat je mee was op de boot. Alleen al vanwege het lekkere eten lijkt mij!
  3. Maaike:
    27 augustus 2018
    Nee alleen gisteren zagen we plaatsen van de Godfather, twee kerken en een bar onder andere. Ik geloof dat de tweede kerk uit deel 2 of 3 was!
  4. Maaike:
    27 augustus 2018
    Die lunch was inderdaad heerlijk, en geen wespen gelukkig!
  5. Susan:
    27 augustus 2018
    Wij zijn ook op Sicilie geweest maar ik zie op de foto's van jullie toch mooie gedeelten die mij nog onbekend zijn. Dus ik geniet dubbel. Syracuse lijkt me bijzonder mooi!
    Fijne bootreis morgen en liefs van Susan
  6. Rob en Gerda:
    27 augustus 2018
    Weer een leuk verslag, lieverd. Wanneer schrijf je dat trouwens? 's Nachts?

Hoeveel flessen limonchello kunnen we trouwens bestellen?
  7. Monique:
    27 augustus 2018
    Mooi verhaal weer met mooie foto's.
    Lekker die Limoncello, jullie komen nog als alcoholist terug! Wel superleuk initiatief van dat stel overigens!
  8. Maaike:
    28 augustus 2018
    Ik schrijf de verslagen meestal in de bus Roppie!
  9. Bianca:
    28 augustus 2018
    Mooi hoor. Foto's zien er door de blauwe lucht met zonnetje ook mooi uit.