Dag 5 - de tempels van Agrigento en Casa Casale

24 augustus 2018 - Piazza Armerina, Italië

Het is weer een ruim hotel met inderdaad een groot zwembad maar... in dat zwembad is een badmuts verplicht, ook voor jongens/heren. Ian gelooft dit eerst niet, denkt dat hij in de maling genomen wordt door Jeroen maar Jeroen heeft toch echt gelijk! Ian besluit een zwembadbezoek over te slaan...

De kamers zijn ruim en die van ons en de kinderen beschikken over een tussendeur. Deze blijkt later van cruciaal belang te zijn! Als we nl. net de foto's van de dag aan het bekijken zijn wordt het plotseling wel erg donker, de stroom is uitgevallen! Op de gang brandt wel gewoon licht 🤔. Frank gaat naar de receptie en er blijken meer mensen in het donker te zitten en nu in hun pyjama bij de receptie te staan! Er wordt gezegd dat het blok met een minuut of vijf weer verlicht moet zijn. Dat klopt inderdaad, met uitzondering van onze kamer dan! De kinderen hebben ook weer licht. Na nog eens 10 minuten gaat Frank toch maar weer naar de receptie. Hij komt terug met een Italiaan die aan stoppen en stekkers gaat zitten. Geen idee hoe maar ineens gaat de boel aan (tegelijk als Ian's oplader uit het stopcontact gaat..🤔).

De volgende ochtend staan we voor 7 uur al te wachten voor de ontbijtzaal. Er is ook nog een andere groep. Dat hebben we gegeten. Een troep wolven zou nog meer hebben overgelaten, wat een kaalslag!!! Het is duidelijk dat dit hotel hier ook niet op ingesteld is maar ze doen hun uiterste best. Bij het koffieapparaat heerst de grootste chaos. Meerdere malen probeert een medewerker orde te scheppen en het apparaat niet verder te laten oververhitten, meerdere malen wordt het technische gedeelte geopend voor onderhoud... uiteindelijk bedient de manager zelf het apparaat maar.
Frank heeft als het rustiger wordt toch nog elf man voor zich maar we moeten natuurlijk toch iets van cafeïne hebben. De buit is in ieder geval binnen voordat onze bus vertrekt.

Om 8 uur vertrekken we naar Valle dei Templi in Agrigento. We doen onze oortjes weer in zodat we Luigi, onze gids, goed kunnen horen. Hij vertelt ons zijn verhaal in het Engels en dat is prima te volgen. En voor de kinderen ook. Met die oortjes kun je zo tot 50 meter afstand de uitleg volgen. Dan kan ik tenminste al een sprintje nemen om zo min mogelijk andere mensen op de foto te krijgen 😀. Zo gaan we in rustig wandeltempo drie tempels langs. Geweldig! Bij de eerste tempel staat een olijfboom van meer dan 500 jaar oud. Net als ik een foto wil maken vertelt Luigi dat het verhaal gaat als je als vrouw die boom aanraakt je extra vruchtbaar zou worden. Wegwezen hier! Een van de drie Griekse tempels schijnt nog beter intact te zijn dan de tempels in Griekenland zelf.

Ian stelt ook zelf vragen aan Luigi, als dat weer gebeurt loop ik vast verder. Groot is mijn verbazing als ik ineens Ian door het oortje hoor 'hallo hier Ian, allemaal even abonneren op mijn Youtube kanaal Ultimate Ian!'. Huh, dit geloof je toch niet! Alle oudjes liggen dubbel 🤣 maar of er abonnees bij komen... Hij was dus gewoon naar Luigi gestapt met 'can you do me a favour?'. Ja dus hahaha. En dat terwijl hij in het begin nog aan Luigi vroeg of hij inderdaad een broer heeft die Mario heet... Luigi kan wel wat hebben dus.

Na de tempels rijden we naar Casa Casale een huis vol mozaïeken! En dan niet van die steentjes als bij ons in de badkamer maar wel vier tot zes keer kleiner! Het is wel lastig fotograferen maar er zullen vast wel een paar gelukt zijn. Erg uitgebreid en mooi!

Dat was de laatste excursie vandaag. In de bus op weg naar ons hotel in Letajani. Hier zullen we vier nachten verblijven. Morgen het hoogtepunt van onze vakantie, een bezoek aan de Etna!

1. Susan:
    24 augustus 2018
    Jammer dat van dat ene mozaiek alleen de bikinidames overgebleven zijn, aan dat linkerhoekje kun je zien hoe erg mooi het geheel moet zijn geweest. En Ian, oplader onder in de koffer en niet meer gebruiken! Veel plezier en genieten jullie van alle moois, liefs van Susan
  2. Tanja:
    24 augustus 2018
    Geweldig weer.en ik had ian best met badmuts wiilen zien.haha
  3. Simone:
    24 augustus 2018
    Wat een avontuur weer! Met die stroom die uitgevallen was en dat gebunker aan het ontbijt.
    Gaaf morgen de Etna!
  4. Rob en Gerda:
    24 augustus 2018
    Zei ik het niet: hoe groter de tegenslagen des te leuker het verslag! En wat leuk dat Ian ook even sprak via de boordradio van de gids. Ik zal wat dienstverhalen van lichting 67/1 naar hem mailen.

Fijn dat jullie zo genieten, behalve dan van die boom :).

Veel liefs vanuit een toch nog steeds zonnig Amsterdam!
  5. Bianca:
    24 augustus 2018
    Mooi hoor die tempels en ruïnes!
  6. Monique:
    24 augustus 2018
    Prachtig die tempels. Mooi dat ze zo bewaard gebleven zijn.

En groot gelijk dat je snel bij die olijfboom bent weggegaan.

Wat een figuur toch die Ian! Die regelt het wel weer even.

Ben benieuwd naar de Etna-verhalen. Veel plezier.
  7. Gilbert:
    24 augustus 2018
    Altijd weer een avontuur met jullie! Zoeken jullie morgen ook gelijk een nieuw fornuis uit daar?