Dag 4 - Monreale, Segesta en Selinunte

23 augustus 2018 - Sciacca, Italië

Als we aankomen in de haven van Palermo mogen we er lopend met onze reistas weer uit. Niet lang daarna is Jeroen er al met de bus. Deze groep heeft het rouleren goed door want voordat Jeroen kan zeggen dat deze dag niet meetelt voor de roulatie zit iedereen al op de nieuwe plek. Maar wat een leuke groep hebben we als mensen uit zichzelf al zeggen dat we morgen vooral ook voorin moeten zitten!
Het is slechts 15 minuten rijden naar ons hotel in Palermo. Jeroen gaat naar binnen voor de kamernummers en na het horen van het kamernummer pakt iedereen de tassen of koffers die hij nodig heeft. We krijgen twee ruime kamers op de tweede verdieping. Er is een heerlijke douche waar ik gelijk gebruik van maak. Helaas wel wat verbrand op de boot... verradelijk toch die harde wind met zon.
Om half acht nemen we plaats in het restaurant aan vier grote eettafels waar ruim tien man aan kunnen zitten. Jeroen komt bij ons aan tafel zitten en dat vindt Ian geweldig. Het voorgerecht is een heerlijke courgettepasta. Het is weer even wennen dat ze doorscheppen tot je stop zegt... Ian leert gelijk van Jeroen wat je moet zeggen om meer te krijgen, 'altra' blijkt het toverwoord! Maar liefst drie borden pasta gaan er doorheen 😱. Lisa houdt haar hart al vast of ze die pasta niet vannacht weer terug ziet... Het wordt een dolle boel aan tafel met Jeroen en Ian, waarbij Ian wordt gecharterd om morgenavond de bus te stofzuigen...

Het kost een paar dagen maar op dag vier is het ons dan eindelijk gelukt, als eerste bij het ontbijt💪! En het ontbijt is uitgebreid en lekker.

Na het inladen van de koffers rijden we het centrum van Palermo in om onze gids Karin op te halen. En met haar aan boord rijden we allereerst naar Monreale (wat eigenlijk Koningsberg betekent). Tijdens de reis komt een oudje erachter dat haar beurs nog onder haar kussen ligt... dus tijdens ons bezoek aan Monreale gaat zij met Jeroen terug naar het hotel. In Monreale krijgen we allemaal oortjes voor een rondleiding in de cathedraal van Monreale. We komen er te laat achter dat we sjaaltjes uit onze koffer hadden moeten halen... maar toevallig zijn onze schouders bedekt. Ik kom de keuring door met mijn korte broek maar die van Lisa blijkt te kort. Een omgeknoopt vest biedt geen soulaas zodat de controleur haar een blauw gewaad aanreikt om te gebruiken. Ook weer opgelost. In de cathedraal zijn vele mozaïeken met bladgoud. Daarna drinken we nog wat op het plein, vooral omdat hier ook een toilet is 😁.

We rijden terug naar Palermo om broodjes voor de lunch te kopen. Dat lukt al snel en daarna zitten we lekker in de schaduw tegenover Teatro Massima. Omdat de lucht wel erg donker begint te worden en er ook een onweersklap valt gaan we toch maar op jacht naar de parapluverkoper die net voorbij kwam. Die is in geen velden of wegen meer te bekennen of misschien gewoon al los. Gelukkig is er een welwillende collega om ons af te zetten.

Als we in de bus zitten begint het te hozen, de wegen overstromen gewoon. Hm straks regent het als we bij de eerste tempel zijn 😡 maar Jeroen krijgt gelijk met zijn voorspelling dat het weer beter wordt als we meer het binnenland in gaan. De zon schijnt als we aankomen bij Segesta en het is zelfs heet! Het is wel even een klim naar boven maar dan heb je ook wat! We schieten lekker veel plaatjes en hopelijk zitten er een paar mooie tussen. De kids spotten al snel een paar salamanders. Na een uur wacht Jeroen ons weer op voor de volgende tempels.

Het is vervolgens krap een uur rijden naar Selinunte. De eerste tempel is aan zee, het water van de zee is in ieder geval al schitterend. Het is ongeveer 10 minuutjes lopen naar de eerste tempel. Dan zijn er twee opties, of teruglopen en daar weer in de bus of twintig minuten doorlopen naar nog een enorme tempel en dan daar via de uitgang weer op de bus stappen. We kiezen uiteraard voor het laatste met trouwens nog maar één andere groepsgenoot. De wandeling is wel vol in de zon maar we zijn er nu toch dus willen we het ook zien ook! En het is zeker de moeite waard!

En na deze geweldige eerste excursiedag stappen we weer in de bus richting ons hotel in Agrigento waar we een nacht zullen verblijven. Er schijnt wel een zwembad te zijn!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Sylvia:
    Ziet er goed uit !
  2. Simone:
    23 augustus 2018
    Ja dat verkleuren gaat hard hè op het water. Het klinkt allemaal erg leuk en wat een mooie foto's weer! Gelukkig liepen jullie niet in de regen.
  3. Rob en Gerda:
    23 augustus 2018
    Wat fijn zeg, een leuke chauffeur én leuke reisgenoten! Dan kun je je ook veel meer concentreren op het moois waar je ook voor komt. Wel 'hebt elk voordeel ook nu z'n nadeel': als er toevallig wél mot is tijdens de vakantie zullen wij beslist meegenieten dankzij een sappig geschreven verslag.

Goede timing trouwens van jullie: wij maken ons hier nu op voor een paar regendagen.

Veel liefs van Gerda en Robbie
  4. Susan:
    23 augustus 2018
    Dus Ian heeft krachtvoer genoeg gehad om te kunnen stofzuigen. Heeft hij dat ook gedaan? Fijn dat jullie een leuke chauffeur hebben en die paraplu's hebben jullie vast niet meer nodig dat is altijd zo als je ze koopt. Veel plezier allemaal en de groetjes van Susan
  5. Eric:
    23 augustus 2018
    Paraplu's zijn ook handig in de volle zon :)
    @Ian: WTF! dude een lange, zwarte broek!! AAArgh!!!
  6. Gilbert:
    24 augustus 2018
    Jullie hebben het wel getroffen met die chauffeur zeg! En dat ie dan helemaal terugrijd met die muts die haar beurs is vergeten! Ziet er mooi uit op dat eiland!
  7. Robin Blok:
    26 augustus 2018
    Fijn dat Ian het geld eruit haalt van de reis met het eten! :-)