Dag 9 - Cefalu en Palermo

28 augustus 2018 - Palermo, Italië

Als we bijna terug zijn bij het hotel blijkt dat de boot die we vanavond vanuit Palermo naar Napels moeten nemen vier uur vertraging heeft. We varen dan pas 00.00 uur af in plaats van 20 uur, dat heeft wel gevolgen voor het programma van morgen. We vertrekken daardoor vandaag pas 11 uur uit het hotel, de kamers moeten we om 10 uur verlaten hebben. In de lobby nog een laatste cappuccino en dan de hele zooi bagage in het minibusje om te vervoeren naar onze eigen bus. Dacht ik dat onze koffers zwaar waren! Van Frank begrijp ik dat dat niets is vergeleken bij sommige hutkoffers 😱. Dus waarom ik iedere koffer gewogen heb is mij een raadsel 🤔. Nobody cares!!! Goed om te weten nu we nog naar twee steden gaan 🤗.

We rijden langs de kust richting Cefalu. Vanaf het strand bij het hotel kon je bij helder weer al de punt van de laars van Italië zien, jammer dat daar de boot niet vaart naar de overkant. Alhoewel, de stroming in de straat van Messina schijnt nogal heftig te zijn dus omrijden is prima eigenlijk. In ieder geval wel gaaf dat je het vasteland gewoon kunt zien. Een stuk verderop kunnen we een aantal eilanden zien liggen, de zogenaamde vulkaaneilanden. Een daarvan is Stromboli.

We zitten best een tijd in de bus over een zeer hobbelige weg... en het duurt nog wel even voor we stoppen. Nu heb ik spijt van de drie koppen koffie... er is wel een wc in de bus... maar ja. De vrouw voor ons gaat naar dat toilet en zegt dat het te doen is. En als ik er niet meer uit kom, zij me wel komt halen!
Wel grappig dat toilet is gewoon echt van alle gemakken voorzien. Er is ook een kijkgat in de grond, kun je de weg waarop we rijden ook nog zien!

Tegen 14 uur komen we aan in Cefalu. Dit stadje ligt onder aan een enorme rots, 'la Rocca'. Het is wel aardig heet, ruim 30 graden. De kust is met veel rotsen spectaculair om te zien. In het stadje nemen we een pizza als late lunch, in de wc daar krijgen zowel Lisa als ik het niet voor elkaar de kraan aan te krijgen. Frank gaat op onderzoek uit en vindt een pedaal... Ja daar keek ik niet.
Daarna wandelen we het stadje door dat diverse uitzichtpunten aan een strakblauwe zee heeft. We lopen ook nog de cathedraal binnen (ik sla eerst weer de bekende doeken om).

Om 17 uur stappen we weer in om door te reizen naar Palermo. Ian mag dit keer voorin zitten op de bijrijdersstoel!

We komen om 18 uur aan in Palermo en worden om 21.30 uur weer opgepikt bij Teatro Massima. Dat is een stukje lopen vanaf waar we zijn afgezet. Onderweg komen we langs de cathedraal van Palermo, een heel imposant gebouw met een enorm plein ervoor. Daarna komen we bij een geweldig mooi plein, met de fisheye krijg ik het er bijna helemaal op maar hoe het qua scherpte en kleur is is afwachten. Vanaf dat plein komen we bij de 'fontein van de schande', ja die naam trok ons al aan in de reisgids! Er schijnen teveel naakte beelden bij te staan, vandaar deze naam. Dat moeten we dus even met eigen ogen bekijken!
En hoe geweldig, de basiliek die ik graag nog van binnen wilde zien blijkt hier tegenover te liggen en ook nog open te zijn! Dat is nog eens een binnenkant😱 geweldig! Helaas erg lastig op de foto te krijgen, na een aantal pogingen ga ik gewoon maar zitten en genieten van het moment.
Na een stukje lopen vinden we gelukkig het Teatro Massima terug (en dus ook de nabijgelegen Burger King met nog smerigere wc's dan de vorige keer, ze hebben zichzelf wederom overtroffen 🤢).

Helaas is de boerenmarkt al dicht... dus geen Italiaanse citroenen...

En nu wachten tot het 21.30 uur tussen allerlei halve garen hier in de buurt bah.

1. Tanja:
    28 augustus 2018
    Ik vind de foto's heel mooi gelukt.
  2. Rob en Gerda:
    28 augustus 2018
    Ik zie nu al op tegen jullie thuiskomst ... Want dan krijgen we niet meer dit soort prachtige verslagen! :(
  3. Rob en Gerda:
    Wat 'n geweldige toiletavonturen
  4. Bianca:
    28 augustus 2018
    Ja, echt iets voor jou!!! 😂
  5. Simone:
    28 augustus 2018
    Het is echt een schitterende reis hè? Behalve de wc's dan... En een leuke groep mensen. Heerlijk. Een goede overtocht gewenst, terug naar het vaste land.
  6. Monique:
    28 augustus 2018
    Mooie foto's weer hoor. Die fontein is prachtig.
    Grappig dat van die pedalen bij de wasbak hè. Je moet er maar opkomen. Ik ben ze ook al een aantal keer tegengekomen hier.

Gezellig dat we jullie morgen zien!
  7. Susan:
    29 augustus 2018
    Heel apart die fontein met die dierenkoppen. Wanneer zie je nu bv een honden- of rammenkop daarbij? En door mijn beetje late reactie op het verslag, kan ik Frank en jullie gelijk vast feliciteren, van harte allemaal dus gefeliciteerd:) Een fijne dag en Frank laat je maar verwennen!
  8. Eric:
    29 augustus 2018
    Maar jullie genieten ook wel? Want ik lees alleen maar rampverhalen.....
  9. Maaike:
    29 augustus 2018
    We genieten met volle teugen hoor! En de afgelopen 24 uur waren ook wel weer hilarisch 🤣