Dag 4 - Florence

15 augustus 2019 - Florence, Italië

Het avondeten van gisteren was weer heerlijk. Vooraf een soepje, daarna risotto 😋, een gang naar het saladebuffet/groentebuffet en dan het gekozen hoofdgerecht (wij gaan voor mixed grill van varkensvlees met gegrilde groenten of een gevulde aubergine). We sluiten af met een giga stuk watermeloen 🍉.
Na het eten doen we in de lobby met z'n vijven nog een rondje vragenkaartjes, daar komen altijd weer leuke gesprekken uit voort.

De volgende dag staan we op tijd op want om 7 uur is het ontbijt en om 8 uur vertrekken we met de bus naar Florence. En wat een gave dag gaat dit worden!

Eerst rijden we naar het centrum van Florence naar de Munttoren die aan de rivier de Arno staat aan het Piazza Piave. Daar wacht gids Anna ons al op. Gisteravond hebben we de audiokastjes in bruikleen gekregen en om te voorkomen dat (de oudjes) met geweld de oordopjes in de oplaadingang stoppen (dat kennelijk nogal eens gebeurt... 😳) oefenen we dit hele proces stap voor stap in de bus. Dan blijkt dat een deel van de mensen de kastjes in het hotel heeft achtergelaten... handig. Zelfs de eerste reservevoorraad is niet afdoende om dit aantal (opnieuw) van kastjes te voorzien 🙄. Wij horen hier uiteraard niet bij!!!

Bij Anna informeren we tot hoe laat haar stadswandeling duurt aangezien wij ook een rondleiding in het Palazzo Vecchio hebben geboekt voor 12.30 uur. Haar tour duurt tot ongeveer 11.45 uur dus dat sluit goed op elkaar aan. We lopen via het voormalig gerechtsgebouw naar de Santa Croce, we beginnen al gelijk goed dus! Wat een gaaf ding is die Santa Croce, op een geweldig mooi plein. We lopen door de ingang van het Palazzo Vecchio (het gemeentehuis), mooi, weten we gelijk waar we ons straks moeten melden. Aan de andere kant is de gerenoveerde fontein die in april weer opengegaan is (ze schijnen drie jaar met de renovatie bezig geweest te zijn dus precies tussen ons vorige bezoek aan Florence in 2015 en nu. Ik zeg goed geregeld! Naast het Palazzo Vecchio is het Uffizi museum, waar buiten al een enorme verzameling schitterende beelden staat. Een van de beelden is dat van Dante Alighieri, en over hem gaan we in het Palazzo meer horen 🤗🤗🤗. Maar eerst nemen we nog een kijkje op de beroemde brug Ponte Vecchio, die met de huisjes. Wel oppassen hier want het schijnt de ideale plek voor zakkenrollers te zijn. Na de Ponte Vecchio gaat de groep nog naar de Duomo maar dat wordt voor ons te krap dus daar gaan we zelf later nog naar toe.

In het Palazzo worden diverse rondleidingen verzorgd en vooraf heb ik contact opgenomen om te zeggen dat ik het zo jammer vind dat de Inferno rondleiding niet op de dag is dat wij er zullen zijn en om te vragen in welk vertrek het beroemde dodenmasker van Alighieri te vinden is. En wat blijkt, de Inferno rondleiding wordt toch vandaag gehouden! Dus als ik mijn naam doorgeef reserveert ze vijf plaatsen rvoor ons en moeten we ons een kwartier van tevoren melden bij de infobalie. Toch spannend om je daar dan ruim een maand later inderdaad te melden, maar onze naam staat bovenaan het lijstje! We kunnen iedere wachtrij skippen en moeten alleen de rugzakken in een kluisje doen. Vervolgens moeten we ons in de hal bij het beeld van een leeuw verzamelen. Even later zien we ook andere mensen hier met een kaartje staan (afwisselend uit Ierland, Engeland en Japan), in totaal zijn we met z'n tienen. Even na 12.30 (het blijft Italië!) komt Francesco Gori aangelopen, onze gids. Hij komt gelijk enthousiast over en spreekt goed en rustig Engels.

Hij vraagt wie het boek heeft gelezen en wie de film heeft gezien en sommige mensen doen deze tour alleen 'to skip the line'. Wij niet, de film Inferno hebben we pas opnieuw bekeken en ook het boek heb ik nog even snel herlezen waar het het stuk dat in Florence speelt betreft. Hij vertelt dat Dan Brown zelf ook een aantal keer met deze tour mee is geweest om research te doen voor zijn boek!

We lopen met het groepje naar buiten en voor de mensen die de film of het boek niet kennen legt hij het verhaal nog even in het kort uit. Hij laat ons omhoog kijken waar we de Vasari gang boven ons zien, de doorgang naar het Palazzo Pitti. Beneden in de muur is een kleine beslagen deur en hij vertelt dat de twee hoofdpersonen uit het boek hier naar binnen zijn gegaan. Vervolgens pakt hij zijn sleutelbos en opent het deurtje. Niet alleen om de doorgang te laten zien maar wij gaan echt met ons groepje op deze manier naar binnen! Geweldig! We moeten een paar nauwe trappen op en gangetjes door (niet helemaal my cup of tea maar je moet er wat voor over hebben!). Uiteindelijk komen we gelijk in de zaal van de 500 (Salone dei Cinquecento), gelijk het hoogtepunt van dit museum! Echt heel indrukwekkend mooi! Overal waar je kijkt zijn gigantische schilderijen met gouden lijsten, schitterend. Net als in de film is op een van de grootste schilderijen ook inderdaad de tekst: 'cerca trova' te vinden (zoek en vind). Je moet hier wel met de camera voor inzoomen (en je moet weten waar je moet zoeken 😁). In de zaal vliegt trouwens een duif 🕊. Ian vraagt of dat geen kwaad kan 'aren't you afraid that the pigeon will be shitting on the paintings?!' 🤣🤣🤣), maar de bewaking is al opgetrommeld om de duif te verjagen. Francesco wijst het schilderij aan waardoor Vayenta in de film door het plafond is gevallen en daarna gaan we een kijkje op zolder nemen 😱. We gaan weer een ander gesloten deurtje door en zien de indrukwekkende houten constructie van het plafond waar alle schilderijen aan hangen, je kunt de afzonderlijke vormen van de schilderijen onderscheiden. Alles bij elkaar schijnt hier ruim vier ton aan te hangen! De balken zijn nog origineel, die zijn al meer dan driehonderd jaar oud en vertonen geen scheurtjes of andere slijtage. Van bouwfouten hier geen sprake! Echt vet dat wij op deze bijzondere plek mogen komen. We gaan weer terug naar het balkon boven in de zaal van de 500 en steken door naar de andere kant waar we weer een bijzondere deur door gaan. De ene na de andere mooie zaal komt voorbij (kwijl). We komen in een zaal met een grote wereldbol en aan de muren allemaal ingelijste oude wereldkaarten. Op een is zelfs Nederland met Amsterdam te vinden! De gids vraagt of we nog weten achter welke kaart een geheime deur zit waardoor de hoofdpersonen gevlucht zijn, mij staat Armenië bij en dat is idd goed! Hij pakt de sleutelbos weer en verdomd er gaat een toegangsdeur open! Achter de afzetpaaltjes. Andere bezoekers kijken vreemd op als ons hele gezelschap de gang in gaat en de deur weer dichtgaat 🤣🤣🤣.

Aangezien dit Palazzo stamt uit 1314 heeft het geen gangen. Gangen werden nl. pas in de 16e eeuw uitgevonden. Hier wijkt het boek dus af omdat de hoofdpersonen door de gangen renden, die waren er alleen nog niet! En zo zijn er meer dingen die Dan Brown wat smeuiger heeft gemaakt in het boek. We gaan bijv. op zoek naar het Dodenmasker van Dante Alighieri. Dit masker staat sinds het boek van Dan Brown mooi uitgelicht in een glazen vitrine. Voordat het boek uitkwam keek echter niemand om naar dat masker! Het stond niet eens in een vitrine 🤣🤣🤣 want niemand was er echt in geïnteresseerd 🤭. In de vitrine kunnen we wel mooi de achterkant zien en nee er staat niets op geschreven (toch kijken he!). Sterker nog, het masker kan niet van Alighieri gemaakt zijn aangezien het uit de 14e eeuw stamt en Dante in de 13e eeuw overleed. De gids ziet het meer als een masker waarmee het gezicht van Dante is geidealiseerd. (Nou als dat zo is, zal die man in het echt niet heel erg knap zijn geweest, als dit masker al zo'n enorme haakneus heeft... 🤔.) Hierna gaan we nog naar een ander vertrek. Via een verhoging kom je bij een luikje met daarachter het raam. Omdat ik veel van het boek afweet, mag ik het luik openmaken 🤗. Door het luikje kijk je zo weer die geweldige zaal in! Wat een geweldige tour was dit! We bedanken Francesco en halen snel onze rugzakken op. Het loopt inmiddels tegen 14 uur en onze laatste maaltijd was om 7 uur... maar who cares nu we dit geweldigs daardoor konden zien. We stouwen snel een Italiaans broodje naar binnen zodat we nog even naar de Duomo kunnen lopen want die moet Imke natuurlijk gezien hebben!

We hebben net genoeg tijd om de Duomo te bewonderen en lopen dan terug naar het plein waar het beeld van Hercules staat. Om de weg naar de bus terug te vinden moet je namelijk eerst naar de strakke ass van Hercules kijken, vanaf daar is het één rechte weg naar de bus, in de schaduw. Kijk zo'n ezelsbruggetje blijft wel hangen natuurlijk 🤣🤣🤣.

Alsof we nog niet genoeg verwend zijn vandaag als het om mooie dingen gaat, rijden we met de bus nog naar het Piazza Michelangelo. Vanaf daar heb je een schitterend uitzicht over de hele stad. Een mooi afscheid van Florence voor vandaag 😍.

Bij het hotel aangekomen frissen we nog even op in het zwembad en daarna klaar maken voor het diner. Wat een geweldige dag.

1. Simone:
    15 augustus 2019
    Wauw wat een geweldige dag inderdaad voor jullie! Fantastisch. Wat goed gepland zeg! Zo haal je echt het maximale uit en dag. Wat gaaf wat jullie allemaal gezien hebben. En goed dat jullie de film nog even opnieuw keken en jij zelfs een deel van het boek hebt herlezen. Geweldig om als select groepje door zulke bijzondere deuren geleid te worden.
    Haha super dat ezelsbruggetje om de bus terug te vinden 😂
  2. Bianca:
    15 augustus 2019
    Wat een mooie dag hadden jullie vandaag! Mooie foto's ook! Een vraagje: maak je notities voor je verslag of weet je als je begint met je verslag alle details (namen etc) nog uit je hoofd?
  3. Rob en Gerda:
    15 augustus 2019
    Wat fantastisch dat jullie die tour gemaakt hebben! Wat 'n verhaal he dat boek! En dat dan in het echt zien! En heerlijk om het zo mee te beleven! Veel liefs Gerda xxx
  4. Eric:
    15 augustus 2019
    Cool om alles in het echt te zien! En wat een heerlijke, volle, dag weer!
  5. Els:
    15 augustus 2019
    Geweldig! Ik hoef niet te vragen of jullie genieten, hahaha!
  6. Maaike:
    Met volle teugen idd!
  7. Maaike:
    15 augustus 2019
    Bianca, ik schrijf eigenlijk de hele dag door! Vooral als we in de bus zitten op weg naar iets!
  8. Gilbert:
    15 augustus 2019
    Leuk die tour! De film hebben we niet lang geleden ook nog gezien dus wel herkenbaar! Gaaf hoor, wij hebben dat toen niet gedaan..
  9. Monique:
    15 augustus 2019
    Klinkt als een geweldige dag met die tour!
    Die fontein hebben wij idd niet gezien vorig jaar. En zelfs de Diomo stond vorig jaar ook gedeeltelijk in de steigers.
  10. Maaike:
    16 augustus 2019
    Dat was het zeker! Die Duomo stond idd deels in de steigers, maar gelukkig is hij zo groot dat het niet heel erg opviel.
  11. Astrid:
    15 augustus 2019
    Fantastisch allemaal, zoals te lezen een top dag!! Jullie dagen zijn lekker gevuld en wat fijn dit samen te mogen beleven. Wij kijken uit naar jullie volgende verslag🤗
  12. Maaike:
    Wat leuk om te horen!
  13. Neda:
    15 augustus 2019
    Altijd spannend zulke deurtjes . Maakt zo n tour extra leuk.
    Ponte vechio blijft prachtig ! Benieuwd naar het avond eten
  14. Susan:
    16 augustus 2019
    Wat een fantastische dag en als hoogtepunt natuurlijk de Inferno tour!! Heel bijzonder als je dan achter de geheime deuren mag komen! En...een reusachtig verslag voor de thuisblijvers, ik heb het al 2 x gelezen en doe het nóg een keer! Fijne gezellige reis weer verder en groetjes
  15. Maaike:
    16 augustus 2019
    Wat leuk om te horen Susan!
  16. Roberto:
    16 augustus 2019
    Ik begin je verslag gisteravond (onderweg naar Moon om samen te bridgen) te lezen in tram 17. Wat een heerlijk verhaal, ik overwoog een halte later te pakken, maar deed dat niet omdat ik dan ook moest afbreken. Met zo'n verslag rijdt de tram echt veel te snel. Wat ik las werkte wel inspirerend, want Moon en ik werden 2e, met verdomme maar één puntje minder dan de 1e.
    Ook voor vandaag heel veel plezier en liefs!
  17. Maaike:
    16 augustus 2019
    Jammer van dat ene punt!
  18. Roberto:
    16 augustus 2019
    Inderdaad, dat kan dan aan elk spel liggen. Maar we hadden veel plezier, en daar gaat het toch vooral om.
    Ook voor jou veel plezier, lieverd!